Gioco e customer experience: Diesel e “Find the D”

Agnese Azzarelli

A partire dall’8 settembre, sul sito del F/W CONTEST Diesel 2023 è stato dato il via a Find the D. Nel corso dei prossimi due mesi ci si potrà cimentare in un gioco affatto inusuale. In palio sexy toys, accessori, profumi, scarpe e occhiali da sole. 
Una campagna interattiva ideata dal direttore creativo Glenn Martens, da Chris Simmonds, direttore artistico e dal fotografo Johnny Dufort, celebre per gli scatti eccentrici e surreali. L’obiettivo di Dufort si appunta sui soggetti e qui, nel paese dove ha sede l’headquarter di OTB, i soggetti sono a migliaia, quasi tutti rigorosamente in jeans: pugili, bagnanti, motociclisti, membri dello staff di Diesel, calciatori, sputafuoco, arrampicatori, principesse e modelle fanno da scenario per questa campagna, ispirata alla serie americana “Where’s Waldo?”; campagna che invita lo “spettatore” da casa a trovare un oggetto nella miriade di veicoli e corpi che si incontrano nella piazza di Breganze.


“YOU CAN FIND US”
Il sito del CONTEST recita: “wherever you go, we can find you”, esplicitamente alludendo alla sorveglianza digitale. È in questo contesto che “you can find us” diviene motto, funzionale, accattivante, ben studiato, ma per nulla risolutivo della pervasività del controllo digitale. Niente più che un gioco. La customer experience diviene una caccia al tesoro, le paure vengono convogliate nella ricerca dei fantomatici oggetti messi in palio. Ora e sino al 12 settembre è la volta della 1DR Bag, iconica borsa del brand; a seguire i superlogo cap, la cintura, il sex toy, la D-Vina bag e ancora gli orologi, le D-Venus Pocket mules, gli occhiali da sole, le fragranze, gli stivali, la Charm-D bag.
Importante saprà saperli scovare.
“Find the D” e l’etica dell’adv
Di reale rimane solo il premio. Per pochi. 1 è la cintura messa in palio, 10 le 1DR Bag, 5 i D-Hammers Boots. Di ogni altra cosa ci si dimentica. Il problema etico della sorveglianza digitale altro non è che un espediente narrativo. Ma può un problema di tale portata dare inizio ai giochi? L’etica lascia il posto alla fidelizzazione del cliente prima di ogni cosa. I tabù sono lasciati ad un’altra storia e ad un altro gioco; tanto più che quello proposto da Diesel è dichiaratamente per adulti e, come tale, sembrerebbe potersi permettere di tutto. Carta bianca a Glenn Martens, Chris Simmonds, Johnny Dufort. Saranno altri a riflettere sul problema del controllo digitale. E, come spesso accade, la critica alla critica. L’adv a magnificare il proprio oggetto, costi quel che costi.

Lascia un commento

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://www.beunnatural.it.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select \"Remember Me\", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings